6.0
Perbincangan
Sepanjang kajian mengenai pengurusan Pusat Sumber Sekolah dijalankan, terdapat beberapaperkara yang telah dikenalpasti berdasarkan objektif yang ditetapkan. Secara keseluruhan, setelahtemu bual dijalankan bersama guru yang bertugas dalam mengurus bahan pusat sumber di sekolahtersebut, terdapat pelbagai proses dan kaedah yang perlu dilalui dalam mengendalikan sumbersekolah.
Dari segi aspek kepentingan, pusat sumber membawa banyak faedah kepada guru-guru danpara pelajar dalam membantu mereka untuk melaksanakan sesi P&P yang lebih seronok sertasenang difahami kerana sumber-sumber yang ada mampu menarik minat pelajar di dalam kelas.Setelah menemu bual cikgu tersebut, kami mendapati bahawa kebanyakan guru di sekolah tersebutsangat bertuah kerana mempunyai akses kepada pelbagai alat bantu mengajar. Maka, prosespengajaran seseorang guru itu dapat berjalan dengan lancar kerana isi pengajaran yang disampaikandapat diikuti dengan baik oleh murid dengan bantuan alat bantu mengajar (ABM). Hashim (1981)dan Zulkefli (1992) pula menyatakan, perpustakaan harus diuruskan dengan cekap untukmenggalakkan pelajar menggunakan bahan bacaan dengan berkesan. Hal ini kerana, pelbagai jenismaklumat dan alat bantuan mengajar boleh didapati serta penggunaan komputer amat digalakkandalam kalangan pelajar bagi membenarkan mereka untuk mencari bahan digital. Meskipun denganadanya kemudahan internet yang membolehkan pelajar untuk mencari maklumat dengan lebihpantas, namun maklumat-maklumat yang didapati di internet tidak semuanya boleh dipercayai.Berlainan dengan buku, sebelum sesebuah buku diterbitkan, ianya akan diolah dengan teliti olehpihak penerbit sebelum dipasarkan maka maklumat di dalam buku tersebut adalah sahih dan tepat.Tambahan pula, Iskandar (2001) mengatakan bahawa PSS harus mengadakan pelbagai programuntuk menggalakkan penggunaannya. Melalui temu bual kami dengan cikgu tersebut, beliaumemberitahu bahawa banyak aktiviti yang menarik telah dianjurkan oleh pihak sumber untukmenarik minat pelajar untuk berkunjung ke pusat sumber sekolah. Pada pendapat kami, sekiranyapusat sumber sekolah digunakan sepenuhnya, para pelajar bukan sahaja dapat menimba ilmumalahan mereka juga dapat mengisi waktu lapang mereka dengan lebih berfaedah. Hal ini akanmengelakkan pelajar daripada terlibat dalam masalah sosial.
Selain dari segi aspek kepentingan sesebuah Pusat Sumber terhadap sekolah, ia jugamemainkan peranan yang penting dalam meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran pelajardan menjadi pemangkin kepada kecemerlangan mereka. Berdasarkan kajian yang dilakukan olehHashim (1981), didapati bahawa sebanyak 70% pelajar berkunjung ke perpustakaan untukmembuat rujukan walaupun sebilangan daripada mereka menjadikan perpustakaan sebagai tempatuntuk menyiapkan kerja rumah. Dalam erti kata lain, dengan adanya pusat sumber yang baik,pelajar mampu mendapatkan sumber atau bahan yang mencukupi serta membolehkan mereka untukmengulangkaji di ruangan yang kondusif. Justeru, prestasi setiap pelajar di sekolah tersebut dapatdipertingkatkan dan mencapai tahap yang terbaik.
Tidak dapat dinafikan selepas menjalankan kajian ini bahawa Pusat Sumber Sekolahberupaya menjadi tempat untuk pelajar memupuk minat terhadap membaca buku. Menurutpendapat Shahrom (1996), mengenai kepentingan membaca iaitu membaca adalah satu aktivitiyang boleh membangunkan intelektual, membentuk pemikiran yang kreatif dan dinamis serta dapatmelahirkan masyarakat yang progresif. Hal ini disebabkan oleh wujudnya pelbagai jenis bahanbacaan yang disediakan oleh pihak sekolah ini bagi kesenangan murid untuk membuat bacaan.Bukan itu sahaja, PSS ini menyediakan buku-buku lain seperti kamus, majalah pendidikan danbibliografi yang berupaya untuk meningkatkan ilmu pengetahuan murid melalui aktiviti membaca.Pada pandangan kami, guru memainkan peranan penting untuk membawa murid-murid ke pusatsumber untuk memberikan peluang kepada pelajar untuk membaca. Para guru perlu menyuruhmurid untuk membuat catatan mengenai sebarang bahan bacaan sama ada bahan bacaan berbentukfiksyen ataupun bahan bacaan bukan fiksyen yang telah dibaca di dalam buku NILAM. Di sampingitu, penganugerahan sijil kepada para pelajar yang sering berkunjung ke pusat sumber sekolah jugadapat meningkatkan motivasi murid untuk membaca. Natijahnya, PSS patut berganding rapatdengan dasar pendidikan sekolah mengikut ketetapan yang telah digariskan oleh KementerianPendidikan Malaysia. Pustakawan dan guru PSS harus bertanggungjawab untuk menyokong danmengekalkan minat para pelajar terhadap bacaan dan ini boleh dilakukan dengan memilih bahanbahan bacaan yang sesuai untuk mereka (Raja Abdullah, 1994).
Sepanjang kajian mengenai pengurusan Pusat Sumber Sekolah dijalankan, terdapat beberapaperkara yang telah dikenalpasti berdasarkan objektif yang ditetapkan. Secara keseluruhan, setelahtemu bual dijalankan bersama guru yang bertugas dalam mengurus bahan pusat sumber di sekolahtersebut, terdapat pelbagai proses dan kaedah yang perlu dilalui dalam mengendalikan sumbersekolah.
Dari segi aspek kepentingan, pusat sumber membawa banyak faedah kepada guru-guru danpara pelajar dalam membantu mereka untuk melaksanakan sesi P&P yang lebih seronok sertasenang difahami kerana sumber-sumber yang ada mampu menarik minat pelajar di dalam kelas.Setelah menemu bual cikgu tersebut, kami mendapati bahawa kebanyakan guru di sekolah tersebutsangat bertuah kerana mempunyai akses kepada pelbagai alat bantu mengajar. Maka, prosespengajaran seseorang guru itu dapat berjalan dengan lancar kerana isi pengajaran yang disampaikandapat diikuti dengan baik oleh murid dengan bantuan alat bantu mengajar (ABM). Hashim (1981)dan Zulkefli (1992) pula menyatakan, perpustakaan harus diuruskan dengan cekap untukmenggalakkan pelajar menggunakan bahan bacaan dengan berkesan. Hal ini kerana, pelbagai jenismaklumat dan alat bantuan mengajar boleh didapati serta penggunaan komputer amat digalakkandalam kalangan pelajar bagi membenarkan mereka untuk mencari bahan digital. Meskipun denganadanya kemudahan internet yang membolehkan pelajar untuk mencari maklumat dengan lebihpantas, namun maklumat-maklumat yang didapati di internet tidak semuanya boleh dipercayai.Berlainan dengan buku, sebelum sesebuah buku diterbitkan, ianya akan diolah dengan teliti olehpihak penerbit sebelum dipasarkan maka maklumat di dalam buku tersebut adalah sahih dan tepat.Tambahan pula, Iskandar (2001) mengatakan bahawa PSS harus mengadakan pelbagai programuntuk menggalakkan penggunaannya. Melalui temu bual kami dengan cikgu tersebut, beliaumemberitahu bahawa banyak aktiviti yang menarik telah dianjurkan oleh pihak sumber untukmenarik minat pelajar untuk berkunjung ke pusat sumber sekolah. Pada pendapat kami, sekiranyapusat sumber sekolah digunakan sepenuhnya, para pelajar bukan sahaja dapat menimba ilmumalahan mereka juga dapat mengisi waktu lapang mereka dengan lebih berfaedah. Hal ini akanmengelakkan pelajar daripada terlibat dalam masalah sosial.
Selain dari segi aspek kepentingan sesebuah Pusat Sumber terhadap sekolah, ia jugamemainkan peranan yang penting dalam meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran pelajardan menjadi pemangkin kepada kecemerlangan mereka. Berdasarkan kajian yang dilakukan olehHashim (1981), didapati bahawa sebanyak 70% pelajar berkunjung ke perpustakaan untukmembuat rujukan walaupun sebilangan daripada mereka menjadikan perpustakaan sebagai tempatuntuk menyiapkan kerja rumah. Dalam erti kata lain, dengan adanya pusat sumber yang baik,pelajar mampu mendapatkan sumber atau bahan yang mencukupi serta membolehkan mereka untukmengulangkaji di ruangan yang kondusif. Justeru, prestasi setiap pelajar di sekolah tersebut dapatdipertingkatkan dan mencapai tahap yang terbaik.
Tidak dapat dinafikan selepas menjalankan kajian ini bahawa Pusat Sumber Sekolahberupaya menjadi tempat untuk pelajar memupuk minat terhadap membaca buku. Menurutpendapat Shahrom (1996), mengenai kepentingan membaca iaitu membaca adalah satu aktivitiyang boleh membangunkan intelektual, membentuk pemikiran yang kreatif dan dinamis serta dapatmelahirkan masyarakat yang progresif. Hal ini disebabkan oleh wujudnya pelbagai jenis bahanbacaan yang disediakan oleh pihak sekolah ini bagi kesenangan murid untuk membuat bacaan.Bukan itu sahaja, PSS ini menyediakan buku-buku lain seperti kamus, majalah pendidikan danbibliografi yang berupaya untuk meningkatkan ilmu pengetahuan murid melalui aktiviti membaca.Pada pandangan kami, guru memainkan peranan penting untuk membawa murid-murid ke pusatsumber untuk memberikan peluang kepada pelajar untuk membaca. Para guru perlu menyuruhmurid untuk membuat catatan mengenai sebarang bahan bacaan sama ada bahan bacaan berbentukfiksyen ataupun bahan bacaan bukan fiksyen yang telah dibaca di dalam buku NILAM. Di sampingitu, penganugerahan sijil kepada para pelajar yang sering berkunjung ke pusat sumber sekolah jugadapat meningkatkan motivasi murid untuk membaca. Natijahnya, PSS patut berganding rapatdengan dasar pendidikan sekolah mengikut ketetapan yang telah digariskan oleh KementerianPendidikan Malaysia. Pustakawan dan guru PSS harus bertanggungjawab untuk menyokong danmengekalkan minat para pelajar terhadap bacaan dan ini boleh dilakukan dengan memilih bahanbahan bacaan yang sesuai untuk mereka (Raja Abdullah, 1994).
Salam sejahtera. Sungguh baik sekali perkongsian saudari di blog ini. Saya berterima kasih kepada kerana perkongsian saudari amat membantu saya untuk memahami keperluaan di pusat sumber sekolah. Perkongsian saudari bukan sahaja setakat mudah difahami malah ia juga sangat jelas dan tiada bahasa kiasan digunakan. Apa yang saya boleh katakan lagi adalah anda telah berjaya memberi pemahaman yang lebih kepada para pembaca.
ReplyDelete